نوشته‌ها

مرثیه‌ای برای یک میدان

سال‌هاست کسی شاهد افتتاح فاز جدیدی در پارس جنوبی نبوده است

فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با وجود گذشت بیش از شش سال از امضای قرارداد، هنوز افتتاح نشده‌اند

فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با وجود گذشت بیش از شش سال از امضای قرارداد، هنوز افتتاح نشده‌اند

 اردیبهشت و خرداد هم گذشت و هیچ کدام از طرح‌های «35‌ماهه» پارس جنوبی به انجام نرسیدند؛ طرح‌هایی با مجموع ارزش حدود 5/29میلیارد دلار که قرار بود ظرف مدت 35 ماه از خرداد 89، توسعه بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را با توان شرکت‌های داخلی رقم بزنند. اما تنها یک ماه مانده به پایان این مهلت،‌ یکی از مقامات رسمی شرکت ملی نفت اذعان کرد طرح‌های 35ماهه توسعه میدان گازی پارس جنوبی منتفی شده‌اند. این فرد کسی نبود جز محمدرضا زهیری، مدیرعاملی که مدت زیادی از صدارتش در نفت و گاز پارس نمی‌گذرد. او که شرکت تحت مدیریتش مسوولیت توسعه میدان پارس جنوبی را بر عهده دارد، در روزهای پایانی فروردین‌ماه امسال اعلام کرد فازهای 35ماهه از آغاز توسعه تاکنون، به پیشرفت حداکثر 60 درصدی رسیده‌اند و با وجود آنکه اردیبهشت‌ماه مهلت 35ماهه به پایان می‌رسد، این فازها به تولید گاز نخواهند رسید.

ادامه مطلب …